Home » Debat » Betalen voor een kind is acceptabel

Betalen voor een kind is acceptabel

donderdag 4 december

Reportage: Belgische draagmoeder licht Nederlanders op

Betalen voor een kind is acceptabel Wensouders die bereid zijn duizenden van euro's te betalen voor een kind dat nog niet bestaat. Deze mannen en vrouwen met een grote kinderwens zijn door een Belgische vrouw die zich voordoet als draagmoeder, opgelicht. De vrouw vraagt veel geld voor inseminaties maar wordt nooit zwanger voor de Nederlandse stellen. Inmiddels is justitie in Gent een onderzoek gestart naar de draagmoeder.

Een vrouw ervoor betalen dat een wensbaby in haar lijf groeit. In Rusland, India en Californië mag het. In Nederland is commercieel draagmoederschap daarentegen verboden. Ook het bemiddelen tussen wensouders en een potentiële draagmoeder en het zich kenbaar maken als potentiële draagmoeder, is niet toegestaan. Stellen met een kinderwens moeten in hun vriendenkring op zoek naar een draagmoeder. Of ze moeten de molen van een - misschien wel tien jaar lange - adoptieprocedure in; met als eventueel resultaat dat ze op het einde nog steeds zonder kind zitten.

Is het daarom begrijpelijk dat ze de laatste strohalm pakken en op internet op zoek gaan naar een commerciële draagmoeder? Wat vindt u? Is het betalen voor een kind acceptabel?

45 reacties

Reacties

De reactiemogelijkheid is afgesloten

Is adoptie wel zo'n nobele daad?

27 augustus, 2009 - 06:53

Adoptiekinderen.

Wat veel adoptiekinderen met elkaar gemeen hebben, is hun onvermogen om zich aan anderen te hechten. Het kind heeft in de vroege periode nooit het fundament in zijn bestaan kunnen leggen van de veilige en duurzaam liefhebbende volwassenen aan wie het was toevertrouwd. Het heeft zich juist overgeleverd gevoeld aan volwassenen die een gevoel van onveiligheid en angst bij hem opriepen. Dit maakt dat een kind als het ware geen bodem heeft in zijn leven.
Is het kind in grote mate bodemloos, dan kan er van alles misgaan en mis blijven gaan. De wereld blijft ongestructureerd en er is weinig gevoel voor tijd en ruimte. Er ontstaan hierdoor vaak leerproblemen. Het kind vertoont overlevingsgedrag. Hij past zich vaak schijnbaar aan, maar dat is vaak niet echt. Dit gedrag kost extra energie, wat invloed kan hebben op leerprestaties. Ook komt de gewetensontwikkeling niet goed op gang. Er is geen ‘ik’, geen basaal vertrouwen in volwassenen, met als gevolg onvermogen om relaties aan te gaan. Intieme emotionele banden binnen het gezin worden vaak als bedreigend ervaren. Het kind weet niet wat hij ermee aan moet. De ervaring van niet gewenst, afgewezen of weggedaan te zijn, is onvoorstelbaar vernietigend. De basale pijn zoekt soms een uitweg in vernietigingsdrang die zich richt tegen zichzelf maar ook tegen anderen (vaak de moeder), het uit zich in agressiviteit, vernielen, liegen, soms provocerend seksueel gedrag en weglopen.

Adoptiekinderen die nu volwassen zijn, vragen zich af of adoptie in belang van het kind of in belang van de ouders is. Onlangs is een actiegroep opgericht die een kritische discussie wil over internationale adoptie. Ze willen niet meer klakkeloos accepteren dat ze uit hun land en cultuur zijn weggehaald om hier een 'beter leven' te krijgen. Is adoptie wel zo'n nobele daad?

Adoptie

Een baby, een kind
Geadopteerd door twee lieve mensen
Die eigenlijk niets anders wenste
Dan een kind voor hun zelf
Maar we zien en horen het steeds vaker
Dat ook deze veelal ogenschijnlijk lieve mensen
Enkel een kindje wenste om zelf blij te zijn
Niet verder dachten aan de gevolgen
Die er ook voor hen zouden komen en zijn
Veel werd er verzwegen
Veel werd er gelogen
Hoe groter de leugen
Hoe groter de pijn
Let wel dat niet alle adoptie ouders zo zijn

Het kindje word ouder
Voelt dat er iets niet klopt
Dan komt de dag, en zal het willen weten
Waar het echt vandaan komt
En waar de biologische ouders zijn
Het kind had toen geen keuze
Was toen nog te klein
Toen men het afstond
Werd meegenomen naar den vreemde

Maar na jaren, komt toch het gemis
Komt het verdriet, komt de behoefte
En zal het gaan zoeken
Om te vragen waarom?
Waarom, het werd afgeven
Waarom men het verliet
Zoveel pijn, zoveel verdriet
En dan vaak nog maar die ene wens
Op zoek naar de biologische ouders
Dat is de realiteit

Wij mogen blij zijn dat ze er nog zijn
Die veelal lieve mensen, die adoptie ouders
Die goed en eerlijk voor deze kinderen zijn
Maar toch zouden deze kinderen
Veelal het beste
Bij de biologische ouders thuis zijn
Want vaak worden zij ter adoptie afgeven
Niet om dat men ze niet wilde
Maar uit armoede, oorlog, of ander gevaar en/of pijn

Zij dachten niet aan zich zelf
Maar wilde dat hun kinderen veilig zijn
Konden overleven en genieten
En daar moet je een echte ouder voor zijn
Zou het daarom niet beter zijn
Om ze te adopteren, op afstand
En de ouders te ondersteunen met geld en goederen
Zou dat niet een oplossing zijn

http://kinderombudsman.web-log.nl/kinderombudsman/2009/03/kinderen-verko...

verzachtende omstandigheden

17 augustus, 2009 - 10:25

Ik heb net alle reacties gelezen, maar ik vind dat er een hoop reacties bij zitten die erg zwart wit zijn. Dit terwijl dit in mijn opinie een erg grijs gebied is. Het is wel duidelijk dat veel mensen zich hier niet echt in hebben verdiept.
Het draagmoederschap, hoewel niet ideaal, is in mijn ogen niet zo slecht als iedereen hier pretendeerd.
Ik ben heel lang single geweest en wilde altijd graag kinderen. Toen ik de dertig had bereikt en dit nog steeds niet in het vooruitzicht lag, wilde ik "kunstmatig" zwanger worden. Helaas bleek hieruit dat ik niet zwanger kon worden. Ik had echt het gevoel dat mijn leven ineen stortten omdat mijn grootste levenswens niet in vervulling zou gaan. Ik zou nooit het wonder meemaken van een klein babytje dat in mij groeit. Toen ik een aantal maanden verder was, en het enigzins verwerkt had, wilde ik graag adopteren. Dit is in "normale" omstandigheden al moeilijk, maar als single vrouw nog veel moeilijker. toe werd ik 35 en had inmiddels een lieve man. Nog steeds geen vooruitzichten op een adoptiebaby omdat vanwege de wachttijd, wij te oud zouden zijn tegen de tijd dat we in aanmerking zouden komen. We hebben toen inderdaad gekeken naar de mogelijkheden voor een draagmoeder. Mijn tweelingzus die mij jarenlang had zien lijden wilde mijn grootste wens uit laten komen. Ik zou in ruil hiervoor uiteraard de kosten dragen die hierbij zouden komen kijken. (niet meer dan logisch, want als ik zelf zwanger zou zijn, zou ik dit ook moeten betalen). Uiteindelijk hebben mijn man en ik besloten om het over een hele andere boeg te gooien. We zijn nu pleegouders. Dit is een geweldige manier om onze liefde te schenken aan kinderen die dat echt nodig hebben. Op deze manier kunnen we veel betekenen voor kinderen met hopeloze vooruitzichten. De wachttijden zijn veel minder lang en je doet een geweldige daad. Dit bleek voor ons de beste oplossing te zijn. Maar in veel gevallen gaat zo'n kind weer terug naar de biologische ouders, (dat is ook de bedoeling) maar
dat kan heel moeilijk zijn als je een paar maanden de tijd hebt gehad om je aan het kind te hechten. De mensen die dit niet willen/kunnen, staan letterlijk met hun rug tegen de muur. Ze kunnen geen kinderen krijgen, adoptie duurt (als je al in aanmerking komt) al zo lang dat je soms al weer zo lang moet wachten dat je niet meer in aanmerking komt vanwege de leeftijd die inmiddels is bereikt, bovendien is het vreselijk duur. Dus sommige mensen kunnen dit niet eens betalen. Pleegzorg is ook niet voor iedereen geschikt. Wat moet je dan? Iedere keer als je een moeder met een baby ziet, of een zwangere vrouw voel je de tranen al opkomen. Het ergste is als je die tienermoeders ziet. die willen het niet eens en krijgen het toch.
Als iemand jou dan aanbied om je grootste wens uit te laten komen zonder een hele lange wachttijd, dan is het heel verleidelijk.
En ik kan oprecht zeggen dat ik geloof dat mensen die als laatste strohalm vastklampen aan een draagmoeder, veel betere ouders zullen zijn (omdat ze het zo graag willen) dan vele mensen die op natuurlijke wijze aan hun kinderen zijn gekomen.

Kids for sale

2 juni, 2009 - 18:54

Nee.Kinderen mogen nooit te koop zijn. Kinderhandel is verboden.

Draagmoeders?

1 maart, 2009 - 16:02

Het is wel duidelijk dat zowel draagmoederschap als adoptie heel problematisch zijn, maar niemand heeft het over de oorzaken van kinderloosheid, zodat men het ook niet heeft over oorzaken en het voorkomen van onvruchtbaarheid.
Momenteel is er nog steeds een epidemie van chlamydia. je kunt het ook een endemie noemen hoewel het wellicht iets teruggelopen is. Enige jaren geleden bleek 70% van de meisjes en jonge vrouwen in de Randstad het onder de leden te hebben en onlangs was het landelijk nabij de 60%. De exacte cijfers heb in nu even niet bij de hand, maar dat is niet van belang, want het is sowieso héél ernstig. Immers, als het niet wordt opgemerkt, worden de besmette dames er gegarandeerd onvruchtbaar van, terwijl het met een simpel kuurtje van minder dan een week is op te lossen, als je er vlug bij bent. Het probleem is ook, dat veel besmette meisjes en vrouwen er zo weinig last van hebben en daardoor lijkt het onschuldig, niet de moeite waard om naar de dokter te gaan. De werkelijkheid is anders.
Nóg een probleem is dat jongens en mannen chlamydia kunnen overdragen en die worden kennelijk helemaal niet onderzocht en behandeld, zodat het dweilen is met de kraan open. Er zou dus een verplicht grootschalig onderzoek moeten komen voor iedereen, zonder uitzondering. Dan heb je het binnen een half jaar geheel uitgeroeid, omdat alle besmettingshaarden worden weggenomen, zonder dat iemand daar ernstig hinder van ondervindt.

beschermen of straffen

6 december, 2008 - 23:35

Iedere vorm van gerommel met kinderen inclusief adoptie is dubieus, maar dit ligt er wel heel dik bovenop. De wensouders zijn niet al te slim. (Wat dat betreft zal zo'n kindje genetisch op hen kunnen lijken.) Ik vraag me af of (en hoe) je die mensen moet beschermen (een kinderwens-curator?) of toch moet straffen.

"inclusief adoptie"

11 december, 2008 - 11:32

Ik wil graag even reageren op de volgende stellingname:
"het gerommel met kinderen, inclusief adoptie is dubieus".

Ik vind het heel jammer dat adoptie nu op een hoop gegooid wordt met het illegaal kopen van kinderen, al dan niet via internet.

Adoptie is in sommige gevallen inderdaad dubieus, maar vergeet u niet dat zowel de vergunninghouders die bemiddelen, de a.s. ouders en justitie een streng beleid voeren ten aanzien van adoptie.
In vele gevallen is adoptie voor kinderen in een uitzichtloze situatie beter af bij "nieuwe ouders" dan dat het zou zijn in een land met honger, geen mogelijkheid op scholing, geen ouders......enz enz.

Dit moet even gezegd worden.

betalen voor een kind is acceptabel

5 december, 2008 - 23:31

Ik wil niet pretenderen dat ik het antwoord heb maar waar het om gaat is het volgende: Het duurt jaaaren voordat iemand op legale wijze een kind kan adopteren om maar niet te spreken over de ingewikkelde procedures.In de reportage kwamen 3 politici nl. Arib, Anker en de Pater aan het woord die alleen maar over : politie,justitie, strafbaar, vervolgen hebben. Schande! Schande!
Deze politici komen altijd pas in beeld als het al fout gaat.
Dat zijn nou onze volksvertegenwoordigers, alleen maar bla bla bla.
Zij kunnen beter hun dure tijd besteden bijvoorbeeld aan een wetsontwerp die legale adoptie mogelijk maakt binnen 9 maanden!
Ik vind betalen voor een kind niet acceptabel omdat er kans is dat je te maken krijgt met oplichting, criminelen etc.
Maar zo'n lakse en trage burocratische overheid is dat wel acceptabel? Het probleem ligt bij de politiek! Als ze nou adoptie sneller en eenvoudiger maken dan zijn deze problemen verleden tijd.
Maar het is Nederland hé, er wordt er over gepraat maar nooit een goede maatregel alleen halve maatregels. Ik hoef niet eens een voorbeeld van te geven maar de meeste mensen kunnen het zelf wel bedenken. Ik zou zeggen : Ga zo door politici en trek je vooral niets aan van de verlangens van kinderloze echtparen!
Reactie graag!

veel onbegrip

11 december, 2008 - 11:44

Ik wil graag reageren.
Ik ben het eens dat u zegt dat adoptie "jaaaaren" duurt.
Inderdaad, dit duurt jaren.
Maar om dit op zich een reden te laten zijn om het proces te versnellen, daar zet ik mijn vraagtekens bij.
Ik weet ook dat sommige a.s. adoptie-ouders tot wanhoop gedreven worden. Toch duurt eerlijk het langst.

Adoptie vindt sowiezo alleen plaats met landen die betrouwbare coalitiepartners blijken en de wetten goed uit kunnen voeren in het belang van het te adopteren kind.
Zoals u wel weet is het merendeel van de "aanbod-landen" een ontwikkelingsland. Veel ontwikkelingslanden hebben niet al te stabiele regeringen, waardoor een goed samenwerkingsverband ondenkbaar is (corruptie, zakkenvullerij).
Andere landen waarvan er duidelijk zichtbare nood is onder kinderen die onder erbarmelijke omstandigheden opgroeien (voorheen: Roemenië, nu: Congo, Somalië) zijn verwikkeld in oorlog en chaos. Daar is het adoptie gebeuren gewoonweg niet uitvoerbaar omdat er geen competente regering voorhanden is. Ook al is de nood HEEL HOOG.
Want dit wordt altijd aangevoerd: "er zijn zoveel kinderen...."
Een andere kant is: het kind moet door de biol. ouders wettelijk afgestaan worden, waardoor er een hele reeks aan kinderen afvalt die op straat zwerven of werken.....

Daarom, kan het gewoon niet sneller....dit is onmacht van de politiek en echt geen onwil.
Maar kopen via de illegale kanalen is echt verwerpelijk! Van beide kanten. Begrip voor de a.s. adoptie-ouders die illegaal aan een kind proberen te komen, heb ik niet. Sorry als ik hiermee iemand krenk. Ik heb echt wel begrip voor de frustraties.

Sommige reakties getuigen van egoïsme zonder uit te gaanvan kind

5 december, 2008 - 17:47

Totaal egoïstische reakties. Totaal onnadenkende reakties. Iemand die zelfs hier in een kommentaar zegt dat het niet uit zou maken of het -commercieel- is of niet. Deze mensen hebben of een kompleet afwijkend gedrag in de vorm van stoornis(sen) en andermans grenzen of welzijn van kinderen interesseert ze geen moer. Hebben, hebben en nog eens hebben. Of zulke kinderen bij bosjes in de psychiatrie terechtkomen identiteitsgestoord en erger
het blijkt niet door te dringen op welke manier zulke kinderen dan worden bedrogen, ten koste van welzijn. Jarenlang. Dit soort dient nooit en te nimmer meer gezag over kinderen te kunnen krijgen.
Met koeien handel je niet met kinderen.
En kinderrechters even dit. De reaktie op Rechtspraak.nl is goed. Doen jullie niks aan (ps) kindermishandeling dan staan ze met een grote mond als er ongelukken gebeuren gelijk geval S. en vele anderen, omdat ze gezag konden verkrijgen zulke randdebielen, en doen jullie wel wat preventief gelukkig nu overigens eindelijk,
dan is het weer niet goed voor vele mensen. Dat zijn mensen die zelf meest geen notie hebben wat een kinderleven inhoudt plus rechten op eigen ouders. Beide eigen ouders. We zitten nu door dat familierecht met duizenden kinderen meest zonder eigen vaders, totaal overgeleverd aan de willekeur van moeders die de zaken konden bedotten in gevallen. Waarvoor allang was gewaarschuwd.
Sinds 1980 ligt er prima studie. Moeten ze wel willen zien dat dat voorgespiegelde beeld niet de realiteit is hier te lande. Hetzelfde verschijnsel zie je in discriminatie van vele prima vaders, die als ze om goed onderzoek vroegen naar toestandsbeeld van moeders konden barsten. En later zie je dan totaal verknipte kinderen terug.
Dat heette dan -kinderbescherming-

Draagmoeders

5 december, 2008 - 17:27

abcd
Het zwanger raken voor geld is nooit goed te keuren. Maar het kopen van een baby ook niet.
Natuurlijk veel stellen hebben een kinderwens bij velen ervan kan het krijgen van een kind op de normale manier. Maar bij velen kan het niet.
Dat het voor deze mensen met veel verdriet een teleurstelling gepaard gaat is voor veel mensen toch wel te begrijpen. Heel vaak lukt het met behulp van dokters evengoed toch niet. En dan is adoptie ook vaak een oplossing. Maar als men hiervoor jaren instelling in en uit moet lopen vergaat velen de lust van deze stap ook. Hier zou men eens iets aan moeten doen, het gemakkelijker maken van adoptie. Het kan niet zo zijn dat men jaren nodig heeft om een stel na te trekken of ze geschik zijn voor adoptie. Maar kopen is nooit goed.
Hoe wil je uitleggen aan het kind als het oud genoeg is hoe zijn geboorte is geweest want het kind gaat altijd vragen.
Wat zeg je in z´n geval ik ben de vader en je bent geboren bij een andere vrouw die je voor veel geld wel 9 maand wou dragen? Je bent dus eigenlijk gekocht?
Een kind gaat hoe dan ook altijd op zoek naar zijn echte moeder.
En de gevolgen daarvan daar wordt niet over gepraat of nagedacht?
Ik weet het is moeilijk maar een kind krijgen en daarna opvoeden kost nog veel meer tijd en geduld. En gemakkelijk is dit altijd niet. maar een kind kopen is nooit goed voor alle partijen niet.
Stafbaar vindt ik zijn ze jullie allemaal.

« eerste‹ vorige12345volgende ›laatste »

Overige lopende debatten