Home » Debat » Eicel invriezen: handig of onverstandig?

Eicel invriezen: handig of onverstandig?

donderdag 16 juli

Reportage: Eicel in de koelcel

Eicel invriezen: handig of onverstandig? Het wordt binnenkort mogelijk voor alleenstaande vrouwen om eicellen te laten invriezen voor later gebruik. Het AMC in Amsterdam biedt de techniek vanaf volgend jaar aan, en is daarmee de eerste in Nederland. Hiermee kunnen vrouwen nu dus ook zonder medische noodzaak in aanmerking komen voor een fertiliteitsbehandeling.

Er wordt gemengd gereageerd op de plannen van het AMC. Freya, de landelijke vereniging voor mensen met vruchtbaarheidsproblemen, is groot voorstander van het idee. En ook andere ziekenhuizen juichen de behandeltechniek toe. De NVOG (de landelijke vereniging van gynaecologen) is van mening dat het gaat om een zware behandeling die alleen gedaan moeten worden in het kader van wetenschappelijk onderzoek. Ook de politiek is verdeeld. CDA-kamerlid Janneke Schermers spreekt van 'wensgeneeskunde die niet wenselijk is'. D66 vindt de techniek 'veilig en effectief'.

En wat vindt u? Is het invriezen van eicellen hét middel voor de toekomst? Of gaat het te ver om je kinderwens te kunnen plannen?

6 reacties

Reacties

De reactiemogelijkheid is afgesloten

Eerst carrière, mooi huis, lekker stappen en DAN....

1 september, 2009 - 10:51

Oké, als echtparen een kinderwens hebben en niet kunnen.
Medische problemen oké.
Maar gewoon je eicellen even laten invriezen om ze later nog eens uit de ijskast te halen omdat je zonodig eerst carrière moest maken, nee! Dat gaat te ver. Sorry hoor, je kunt niet alles hebben.

waarom niet, als iemand

17 januari, 2010 - 23:11

waarom niet, als iemand eerst carriere wil maken en later pas aan knderen wil beginnen, dat moet kunnen. je kan zeker alles hebben, dit is het leven. dat jij niet alles heb kunnen doen, is jou probleem. maar jij moet niet mensen gaan beoordelen, op hun leefstijl,dat jij die niet hebt, ja vind ik zielig. zoek een leven mens

Helemaal mee eens.

22 september, 2009 - 03:02

Helemaal mee eens.

inderdaad

3 september, 2009 - 20:36

Zo denk ik er nou ook over! Volgens mij komt het voort uit het idee alles maar zo perfect mogelijk te willen doen. Laat het gaan.. Je moet het gewoon allemaal tegelijk kunnen doen. Dat zijn de uitdagingen van het leven. Kijk naar alle voorgaande generaties en wees niet zo moeilijk voor jezelf!

Nieuw in ons assortiment: Het eierrekje voor in uw vriezer !

16 juli, 2009 - 20:10

Ja, het is vervelend als je geen partner hebt en toch kinderen wilt. Ja, het doet pijn als je bio-klok tikt en de drang is enorm om kinderen ter wereld te brengen.
Maar zijn we dan niet voor God aan het spelen? Zijn we niet bezig met het grootste machtsspel op aarde?
Ik kan me goed voorstellen en ik ben er zelfs een voorstander van, dat er voor toekomstdoeleinden een aantal rekjes worden ingevroren.
De mensheid is momenteel zo destructief bezig, dat een back-up wel gewenst is. Voor zowel eitjes, als het zaad. Maar kunnen we daar de lijn trekken aub? Zoals ik ook al opwierp in het BAM ( bewust alleenstaande moeders ) debat, is het niet aan ons om hier een consumptie van te maken.
Deze consumptie maatschappij heeft geen idee waar ze mee bezig zijn.
Van alles word een product gemaakt. Zelfs van de mens. En als we de kans krijgen, gaan we zelfs daar aan sleutelen.
( daar zijn we zelfs al mee bezig, want de rubbertieten, lippen en andere cosmetische correcties zijn niet meer weg te denken. )
Maar nu gaan we dus baby's op bestelling creeeren.
Natuurlijk zijn er veel voordelen. Maar vergeet niet, dat een nadeel, alle voordelen van tafel zal vegen.
Ik kan niet in de toekomst kijken, maar dit kan niet goed gaan.
Dit lijkt me een regelrechte grap, maar ben bang dat dit in dit geval niet zo is.
Van wie komt uberhaupt het oorspronkelijke idee? Van een man, of een vrouw?
Zo langzaam aan gedragen we ons toch steeds meer als een ubermensch.
Als dat maar goed gaat.
P.

Goede reportage (ook op

29 juli, 2009 - 13:50

Goede reportage (ook op 1vandaag), wil er wel iets over zeggen. Ergens is het toch een logische uitwerking van het verschil tussen de essentie van het werkelijke leven en het streven naar (materialistische) idealen dat het dient te zijn? We lijken te lijden aan een vorm van collectieve minderwaardigheid dat door een gebrek aan tijd’ zelden tevredenheid op kan leveren. Zoals Erna Hooghiemstra zegt wordt de overgang van de tijd die nodig is om dat materialisme te verwerven en de ruimte die de biologische klok toelaat steeds groter. Het streven van dat materialisme brengt ook vanzelf veel eisen met zich mee waar een mogelijke nieuwe partner in mee moet kunnen gaan. Eicellen invriezen lijkt daarmee wel wat op een doekje voor het bloeden omdat de ware Jacob nog niet op de stoep stond?! Maar misschien was hij/zij er al lang?

Overige lopende debatten