Home » Debat » Jonge daders moeten zwaarder worden gestraft

Jonge daders moeten zwaarder worden gestraft

donderdag 20 november
Jonge daders moeten zwaarder worden gestraft

Een zestienjarige jongen die een postbode doodslaat en hiervoor een straf van twee jaar jeugddetentie krijgt opgelegd. Is dit een gepaste straf? Of moet hij een veel zwaardere straf krijgen? Het Openbaar Ministerie eiste vijf jaar cel voor de 'Zaamslag-moord'. De rechters legden de jongen een mildere gevangenisstraf voor doodslag op omdat ze vonden dat de dader - zestien jaar ten tijde van het delict - de situatie nog niet zo goed als een volwassene heeft kunnen overzien. Moeten jonge criminelen die nog onder de achttien of zelfs onder de zestien zijn, zwaarder kunnen worden gestraft? Of moeten ze worden ontzien omdat ze inderdaad nog geen benul hebben van wat ze allemaal aanrichten?

26 reacties

Reacties

De reactiemogelijkheid is afgesloten

Of iemand volgens het

22 september, 2009 - 03:11

Of iemand volgens het jeugdrecht of volgens het volwassenenrecht berecht wordt, zou niet zo'n rigide leeftijdsgrens moeten kennen.
Volwassen worden en het kunnen overzien wat de gevolgen van je acties zijn, gaat ook geleidelijk.

Over het algemeen zijn jongeren al veel wereldser en meer op de hoogte van hun omgeving dan tig jaar geleden. Daarmee ook veel bewuster van wat de gevolgen zijn van de mogelijke gevolgen van hun acties. Daarmee zouden dan ook de straffen verhoogd moeten worden en eerder de maximumstraf uitgesproken moeten worden.
Het zou ook wenselijk zijn om minimumstaffen in te voeren, waarmee gewoon duidelijk is wat je minimaal aan straf zult krijgen als je iets uithaalt.

jongeren criminaliteit het gevolg van wanbeleid.

23 juni, 2009 - 03:22

Van uit mijn intresse in mijn medemens heb ik ook regelmatig gesprekken gehad met jongeren die misdrijven gepleegt hebben. Wat mij opvalt is dat er telkens een opbouwing van frustrerende wanhopige onmogelijkheden aan vooraf ging, waar ze nergens mee terecht konden en waar zelfs voor volwassenen met veel hulp nog moeilijk uit te komen was. Probleem is dat er eigenlijk geen plaats is voor jongeren, en ze heel vroeg al weer volwassen moeten zijn. Verder hoor je dan ook dat niemand geintresseerd is wat die jongens en meiden nu eigenlijk dwars zit, zelfs in de jeugd PI is er niemand die aan ze vraagt wat hun probleem nu eigenlijk is. Ze komen na de detentie weer op straat te staan, en ze staan weer voor de zelfde problemen waar ze geen oplossing voor kunnen vinden, ook de reclasering helpt ze dan ook niet op weg om uit hun probleem situatie te komen, zodat ze van zigzelf al weten dat de bom op een gegeven moment weer klapt, wat dan op een gegeven moment ook gebeurd. Door dit systeem krijg je de zo genaamde draaideur criminelen. Die visuele circle is voor hun zelf zonder hulp niet te doorbreken. En dat is dan het resultaat van het indivudualiserende beleid dat gevoerd word.

delinquenten

12 januari, 2009 - 19:44

Op het moment weet ik van veel agenten dat deze zo corrupt zijn, en niet alleen corrupt maar zelf zich bezig houden met zware criminaliteit dat het erg moeilijk wordt om grote criminelen op te pakken.Dit omdat deze criminelen vrienden zijn van de dienders in criminaliteit.Zover zelfs dat ook leidinggevenden hun agentjes gebruiken in criminele zaken.Om toch aan de bevolking een apparaat te laten zien dat criminelen opsluit krijg je dat zij om te scoren belachelijke capriolen uit moeten halen.In dit geval worden jonge jongens veroordeeld voor kattekwaad.Alleen om te scoren en de cijfers zo te manipuleren dat het net is alsof ze doen wat ze moeten doen,criminelen opsluiten,helaas zijn dit vrienden van de agenten en hun leidinggevenden,hier waar ik vandaan kom zeker.Onze comissaris en van de recherche.Hier is het zo erg dat het begon met een corps ondertussen zijn het 4 corpsen samen met de maurechausee die zwaar crimineel zijn.Voor zoverre kinderhandel crimineel is tenminste.

Corruptie

23 juni, 2009 - 03:37

Je hebt inderdaad gelijk dat er veel agenten en rechercheurs corrupt zijn, het OM werkt daar net zo goed aan mee. Maar ook korpsleiding, en tot de ministers aan toe houden dit de hand boven het hooft. Ik heb minister ter Horst ook wel aangeschreven over corrupte rechercheurs en korpsleiding, en je krijgt dan als antwoord terug van ter Horst dat je je mond moet houden en er verder niet meer gecorrespondeerd word. Kijk ook naar zaken van klokkenluiders als Ad Bos, (www.corruptie.org) aan die zaak kun je al zien dat zelfs de minister van justitie de corruptie de hand boven het hooft houd. Ja waar heb je het dan nog over als de ministers die verantwoordelijk zijn voor het handhaven van de orde en veiligheid, een corrupt systeem de hand boven het hooft houden?
En ondanks de parlementaire onderzoeken is er niks veranderd, Dhr. Oscar Dros, korpsleiding in Gronigen is nog steeds niet geintresseerd in de integriteit van zijn politie agenten. Dan nog maar te zweigen over de korpsleiding van Utrecht, die we ook hebben leren kennen in de IRT affaire. Zolang er geen controlerend orgaan is die de corruptie aanpakt word het van kwaad tot erg. Dat met de corruptie in dit land de agressie evenredig groeid tegen overheid, daar word gemaksheidshalve maar aan voorbij gegaan.

De rechters van tegenwoordig

26 november, 2008 - 14:10

De rechters van tegenwoordig (en vroeger) zijn maar een stelletje debielen. Iedere rechter kan zelf bepalen hoe hij/zij de WET interpreteert. Daar waar de ene rechter vindt dat er een lage straf gegeven dient te worden, vindt een andere rechter die dezelfde WETGEVING toepast dat die straf hoger dient te zijn. Dit heeft GEEN REET meer te maken met RECHT! Maar alles met de individuele beoordeling van de desbetreffende rechter en zijn/haar eigen visie op de maatschappij. NIKS RECHT, NIKS RECHTSSYSTEEM! Maar individuele beoordeling van iemand die benoemd is tot rechter en het RECHT (lees de wet) toepast naar zijn eigen gelang! En dat noemen ze een rechtssysteem. Ik plas nog net niet in mijn broek!
Zelf woon ik nog geen 10 km af van de plaats delict. Een zeeuws-vlaams dorpje waar ons kent ons nog altijd van toepassing is.
Wat, in godsnaam, doet een jongen van 16 (uberhaupt een mens van welke leeftijd dan ook) met een hamer op straat als hij niet aan het werk is met dat werktuig?
Je neemt geen hamer mee de straat op om wat spijkers in hout te slaan, wanneer je 's avonds laat dronken over straat loopt.
Toch vind ik het een beetje belachelijk om ouders de schuld te geven van het gedrag van hun kinderen, ik kan me namelijk niet voorstellen dat er ouders zijn die hun kind meegeven, toch maar een hamer mee de straat op te nemen voor het geval ze iemand de hersenpan in moeten slaan.
En of 16 jaar in deze tijd nog kind te noemen valt, dat valt in veel gevallen te bezien, zolang zo'n jongen (in dit geval) gewoon naar een normale school gaat en zijn iq gemiddeld is, kan je mij NIET wijsmaken dat deze jongen niet kon weten dat je met een hamer iemand dood kan slaan. Ik ken genoeg 30+ mensen die dan ook nog wel onder de noemer KIND vallen, moeten we die dan ook nog maar als kind gaan behandelen? Maar zelfs een kind van 16 jaar weet heus wel dat als je iemand met een hamer op zijn/haar hoofd slaat er op zijn minst zwaar letsel toegedient kan worden, met eventueel de dood als resultaat. Het rechtssysteem is gemaakt voor daders, NIET voor slachtoffers, die moeten het maar doen met wat ze wordt gegeven, dat blijkt keer op keer als je weer eens hoort over welke rechtszaak dan ook.
Als deze mensen (kinderen) dan toch zo graag mensen willen doden, laat ze dan naar oorlogsgebieden gaan en daar vechten, maar ja of dat een echte oplossing is, is ook nog maar te bezien.
Geen enkele straf weegt op tegen het leed van de slachtoffers en nabestaanden, geen 2 jaar, geen 5 jaar, geen 10 jaar. En wat betreft het leven van die jongen? Waarom rekening houden met zijn leven? Hij hield toch ook geen enkele rekening met het leven van zijn slachtoffer en zijn nabestaande toen hij met een hamer het hoofd van zijn slachtoffer insloeg. Maar nee in Nederland houden we meer rekening met de dader, want die heeft het toch al zo moeilijk genoeg toch? Wat dat aangaat zijn we een achterlijk land, maar ja wat doe je eraan, er verandert toch niks aan wat de maatschappij ook zegt. Wat heeft een rechter nou te maken met een maatschappij? Nee joh ze hebben alleen te maken met de dader en daar moeten ze rekening mee houden. ZIEK ZIEK ZIEK, dat is hoe ik er over denk.

Ik heb altijd gedacht dat

22 november, 2008 - 11:56

Ik heb altijd gedacht dat vrijheidsstraffen, opgelegd door de overheid, de volgende doelen zouden hebben:

1. Straf vanwege het misdrijf,
2. Opsluiting van de dader om herhaling te voorkomen,
3. Tijd te nemen voor heropvoeding,
4. Voldoening te schenken aan slachtoffers en maatschappij,
5. De maatschappij tijdelijk te verlossen van de dader.

Als je dan twee jaar krijgt voor het doodslaan van een op dat moment weerloze man kom je goed weg. Als onderdeel van deze maatschappij, in wiens naam toch recht gesproken is, zeg ik: schandalig. Ik ben blij dat het OM in hoger beroep gegaan is en hoop dat het minstens de gevraagde vijf jaar wordt.

Heeft zwaarder straffen zin?

22 november, 2008 - 00:26

De vraag moet denk ik niet zijn of ze zwaarder gestraft moeten worden. De vraag moet zijn hoe we effectiever kunnen straffen.
Als we ze daar 20 jaar voor moeten opsluiten, is dat wat mij betreft prima, we hoeven geen medelijden met ze te hebben.
Maar als ze daardoor alleen maar slechter terug komen en ze een enorme hoeveelheid geld hebben gekost, dan zijn we verkeerd bezig.
Misschien zijn oplossingen als ze uit de ouderlijke macht zetten, een korte straf en een lange strenge heropvoeding, een straf voor de ouders als die het hebben laten afweten en van dit soort "softe" maatregelen wel veel effectiever.
Het moet m.i. duidelijk zijn voor de daders, de ouders en voor potentiële daders dat we het als samenleving niet willen en kunnen tolereren!
Je eigen leven mag je weggooien, dan proberen we je te helpen, maar van een ander blijf je af!

Jonge daders moeten zwaarder worden gestraft.

21 november, 2008 - 11:39

Geachte lezers.

Als jonge daders volwassen misdrijven plegen vind ik, dat het volwassen strafrecht moet worden toegepast.
Ik zou willen pleiten om het volwassen strafrecht toe te passen v.a.
14 jaar, omdat de jongere mensen veel en veel sneller volwassen zijn als wij vroeger.
Tegenwoordig hoef je niet meer 50 jaar te worden, om te weten, waar Abraham de mosterd haalt. Dit weten zij nu al met 5 jaar!! dus.....
Jongeren, die moorden, moeten wij levenslang opsluiten, zonder uitzicht op vrijlating en dit geldt uiteraard ook voor de z.g. volwassenen.
Overigens zou er ook op andere misdrijven het volwassen strafrecht
moeten gelden, zoals vele geweldsmisdrijven, roof, afpersing, zedendelicten, zware mishandeling, bendevorming etc.etc.

Het vonnis voor de postbode moordenaar vind ik belachelijk laag en niet erg getuigen van realiteitszin, nog even en dan is dit moordenaartje zelf slachtoffer van weet ik veel een of ander trauma.
Ik vrees, dat hij na 1 jaar al gewoon weer buiten loopt.
Deze dader heeft 2 levens op zijn geweten, want het leven van de weduwe is door zijn toedoen ook verwoest!

Sunny

straf jonge daders

21 november, 2008 - 11:11

Zwaarder straffen heeft m.i. geen zin. Oplossing: geef deze jongeren een training van tenminste 2 jaar, zoals in het vreemdelingenlegioen en laat ze pas weer in de maatschappij terugkeren als ze deze training met succes hebben doorlopen. Van gevangenisstraf cq jeugddetentie worden ze echt geen beter mens, ze leren er niets van. Ben het dus volkomen met Corinne eens.

passende straf op maat met perspectief

20 november, 2008 - 23:59

Of dat twee jaar straf te kort is voor een moord met een hamer kun je naar mijn mening niet beantwoorden met mee eens of mee oneens.
Volgens mij is het verstandig om vanuit een neutrale onbevooroordeelden blik te kijken naar de specifieke kenmerken/omstandigheden van de zaak. Dit om te voorkomen dat een strafmaat tot stand komt vanuit emoties.
Het lijkt mij namelijk zo dat niet iedere moord met een hamer onder de zelfde omsdtandigheden plaats vind.
Je gaat dus voordat je tot een oordeel komt kijken naar de specifieke omstandigheden van de zaak.
Daarbij lijkt het mij ook belangrijk te kijken naar de functie van de straf.
Ik denk dat een straf gebaseerd op enkel boete dragen voor de daad, meestal voort gekomen uit wraak, niet in alle gevallen zal leiden tot een verbetering van het gedrag van de dader.
Of dat jonge daders zwaarder gestraft moeten worden zou niet met per definitie wel of niet moeten worden gesteld. maar er zou gekeken moeten worden naar de specifieke omstandigheden.
Buiten een straf die een dader als straf mag ervaren is het in mijn ogen erg belangrijk om te kijken hoe een dader na de straf terug komt in de samenleving.
Een straf zou dus passend moeten zijn in de specifieke situatie met het perspectief naar de toekomst om op een evenwichtige manier terug te kunnen komen.
Straffen voor minderjarigen in vergelijkbare delicten zouden dus in mijn ogen verschillend in zwaarte kunnen uitvallen, passend bij de specifieke omstandigheden en gericht de doelen die je wilt behalen met de straf.

« eerste‹ vorige123volgende ›laatste »

Overige lopende debatten