Home » Uitzending van 2009-03-04 » Dieren slachtoffer recessie

Dieren slachtoffer recessie

Uitzending van 4 maart 2009

Dieren slachtoffer recessie
Uit het onderzoek dat dierenartsen en de dierenbescherming hebben gehouden onder minima met een huisdier, blijkt dat veel mensen niet meer de nodige zorg aan hun huisdieren kunnen geven. In het slechtste geval moeten de dieren afgemaakt worden omdat er geen geld is voor een operatie.

De oorzaak van dit probleem is de haperende economie. Door de recessie zitten asielen overvol en daarom luiden dierenartsen en de dierenbescherming de noodklok. In Netwerk een reportage over de toestand van huisdieren in Nederland.

Reacties

De reactiemogelijkheid is afgesloten

Dieren slachtoffer recessie?

2 juli, 2009 - 22:56

Vroeger was er een gratis diernarts in leiden. Weet iemand er 1 in Amsterdam?

Dieren slachtoffer recessie?

2 juli, 2009 - 22:55

Ik heb een kat. Maar die heb ik niet genomen omdat ik zelf zo nodig een dier wil.
Mijn belangrijkste motivatie was dat ik iets wilde doen voor een zielig asiel dier. Vrijheid en voldoende aandacht geven.
Nu is mijn kat ziek geworden en het is niet precies duidelijk wat het probleem is, maar de dierenarts heeft wel alvast 200 euro geïncasseerd. Bloedtest en een strip pilletjes. Maar ze weet niet precies wat er is.
Dus we moeten hopen dat ze goed heeft gegokt.
Als het niet over gaat, moeten er nog meer testen worden gedaan. Dus nog meer kosten. Maar als het richting 300 euro gaat, weet ik niet of ik het kan betalen.
Mijn contract is onlangs niet verlengd en ik heb nog geen nieuwe baan.

Lekker makkelijk om te zeggen dat mensen niet nadenken voordat ze een dier nemen.
Maar je hoopt toch dat de dierenarts kosten niet te erg uit de hand lopen. Standaard dingen zoals vaccinaties, daar reken ik op en spaar ik voor.

Wees maar blij dat mensen niet goed nadenken over de aanschaf van een dier.
Als je echt goed nadenkt over alle voors en tegens, wil je toch geen dier uit het asiel meer?
Je weet de geschiedenis van zo'n beest niet en er zit geen garantie op.

Als mensen e ht na zouden denken, dan zouden de asielen pas vol zitten.
Als je denkt aan de mogelijke medische kosten, begin je er niet aan. Gelukkig blijven de meeste dieren gezond.

Nadat ik mn kat uit het asiel had gehaald, werd ik direct geconfronteerd met medische kosten omdat ie blaasgruis had.
Voordat ze daar achter waren, was ik ook al een aardig bedrag lichter.

Ik vind dat dierenartsen echt het vel over je oren halen.
Zeker die van mij. Na wat rond kijken op internet bleken ze aan de dure kant te zijn.
Verder doen die lui moeilijk!!!!
Als je kat een injectie moet hebben, mag je dat niet eens zelf doen. Tsssss. Dat is echt werk creëren.

verzekeren

22 september, 2009 - 10:33

je kunt je kat gewoon verzekeren voor ca 12 euro per maand. Ik zie genoeg mensen per week die klagen over hun dierenartskosten maar wel in het weekend een plasma scherm staan uit te zoeken bij de mediamarkt. 12 euro per maand is echt niet veel en de vergoeding bestaat uit 80% van de rekening. Enten ed zijn de kosten niet, juist die spoedgevallen als een gebroken poot, een vreemd voorwerp opeten etc.
Relatief zijn dierenartskosten niet hoog,aan al die producten waarmee u diertje wordt behandeld zit ook een vrij hoog kostenplaatje. Daarbij kan een dierenarts zich ook nog uit de naad voor u 's avonds werken als u huisdier al 3 weken ziek is maar het gaat dan echt niet meer .... Terwijl als u eerder gekomen was de kosten een stuk lager voor u waren en het beest ook een stuk beter af is. Een dierenarts moet ook om dierenarts te worden een 6 jarige opleiding vooraf volgen, kosten hiervoor zijn >>2000 euro per jaar. Het is een voltijdstudie, maar darnaast moet dus ook nog een bijbaantje gevonden worden want je moet ook nog kunnen eten.
En nee, een dierenarts wordt niet rijk, dan kun je beter tandarts worden. Maar ja, daar ziet men de kosten niet van terug want dat wordt verzekerd en een groot deel van de verzekering wordt via de belasting weer betaalt voor minima door mensen die hard en vele uren werken voor hun geld, zoals dierenartsen!
Ik werk zelf bij een dierenartsenpraktijk en wij houden er wel degelijk rekening mee als mensen weinig geld hebben. Je kunt met je dierenarts de opties van behandeling en daaraan vastzittende kosten gewoon bespreken en indien nodig bv een betalingsrekening afspreken (hoewel deze ook niet meer worden terug betaald tegenwoordig). De meeste kosten staan vast, je kunt als bedrijf geen gratis kadootjes uitdelen want dan ga je failliet. Ik neem aan dat je ook niet in een schoenenwinkel gaat zaniken dat je geen geld hebt en het de schuld van de schoenenwinkel is dat je kind nu geen schoen heeft en dat de winkel maar gratis iets aan jou moet meegeven? Verzekeren dus, in de UK is zelfs 80% van de dieren al verzekerd en dit werkt goed daar! Proteq is een grote en betrouwbare verzekeringsmaatschappij,zij keren iha altijd netjes uit.

wat schieten we er mee op

5 maart, 2009 - 08:41

Leuk zo'n enquete maar wat hebben we eraan? Gaat er nu dan een oploassing worden gezocht voor minima's met huisdieren?
Voor de meeste dierenbezitters zijn hun huisdieren zeer belangrijk alleen inderdaad de dierenartsenkosten vooral rijzen de pan uit, die zijn absurd hoog.
En minima's klinieken zijn een heel goed plan, maar wat als je dat niet heb in je gemeente, dan wordt het nog duur, als je dan al een dier heb die makkelijk met het ov kan, dan ben je nog een hoop geld kwijt aan vervoerskosten.
Worden dierenartsen nog dierenarts uit liefde voor dieren of om snel rijk te worden?
Waar ik vooral tegenaan loop zijn de kosten van ook vlooi en teken bestrijding, die zijn ook zo vreselijk duur.
Ik heb het enorme geluk dat mijn dieren tot op heden gezond en ik tot op heden alle kosten zelf heb kunnen opbrengen. En ik probeer dan ook steeds wat geld opzij te zetten maar als ik dan onverwachts een noodsituatie zou hebben dan zou ik enorm met een probleem zitten.
En een dierenverzekering is ook geen optie, teveel uitzonderingen en te duur. als ik het geld opzij zou zetten wat ik kwijt zou zijn aan een verzekering ben ik aan een verzekering meer kwijt.
bovendien heb ik rondgekeken mijn jongste hond van 7.5 jaar komt al bijna nergens meer in aanmerking.

asiel te vol wegens crisis?

4 maart, 2009 - 23:49

Ik denk dat de dierenartsen mede schudig zijn aan het dumpen van dieren.
Als ik iets wil laten doen aan medische handelingen bij mijn dieren. verbaas ik mij steeds weer over de gigantische prijsverschillen.
Waar ik in het midden van het land rustig 300 euro moet betalen voor een sterilisatie, en diezelfde sterilisatie na even rondbellen kan laten doen voor 175 euro in Friesland..
Een ongeluk zit in een klein hoekje.
Sommige dierenartsen willen dan dat je 900 euro neerlegt voor de kosten om je diertje weer in orde te krijgen..en meteen betalen natuurlijk..bel rond..en je betaald voor exact dezelfde operatie 250 euroootjes.
De goedkope dierenartsen zijn niets minder..waarom willen de anderen het driedubbele ruim? DAT gaat dierenlevens kosten..want hoeveel mensen kunnen dit ophoesten? En het is dus NIET nodig! De goedkope dierenarts, degene met een hart voor dieren..kan er OOk goed van leven!
Roep dus aub niet te snel dat mensen te vlug beslissen over een huisdier.
Ik heb mijn dieren van de straat, uit een asiel..zwervers dus..en dank de goedkope dierenartsen die er gelukkig nog zijn op mijn knietjes..als zij er niet waren..hadden de anderen het niet goedkoper gedaan..maar in laten slapen?
Waar ligt dan eigenlijk het probleem?
Enten hoeft niet elk jaar..steeds meer wordt duidelijk dat dit zelfs slecht is vor een dier..
De dieetvoedingen die de dierenartsen verkopen..te krankzinnig om geloofwaardig te zijn.
Er wordt door teveel mensen enorm winst gemaakt op dieren..
Kijk eens op radar..over de prijsverschilen bij dierenartsen..wie veroorzaakt dan eigenlijk dat mensen dit niet meer kunnen betalen?
Dierenvoer is gemaakt van restafval..ook dieetvoer..leuke winst!
Door al die troep die erin gegooid wordt, krijgt je beestje wel kwalen.
Ga barfen ..is veel gezonder, veel goedkoper..scheelt je een hoop dierenartskosten..en bel rond als je een dierenarts zoekt..laat je niet gek maken door die gigantische bedragen!
En al helemaal niet door dit verhaal..dierenartsen maken zich zorgen..ja ja..uiteraard..door de crisis zijn ze de eerste waar op bezuinigd wordt..
Sorry mensen,heeft niks met crisis te maken, maar alles met geld!Veel geld graag..anders zijn ze ineens niet zulke liefhebbers meer.
Dierenbescherming..ga niet roepen tegen mensen dat ze geen dier moeten nemen..maar hou eens aktie tegen de belachelijke bedragen van dierenartsen!misschien halen mensen dan wat meer dieren uit de asiels..ipv ze erin te moeten stoppen omdat ze geen keuze meer hebben!

Dieren

4 maart, 2009 - 21:43

Ik vind ook dat veel mensen te impulsief een dier aanschaffen, en als het te lastig wordt, worden ze gedumpt, recessie of geen recessie.
Maar het eten voor honden en katten kan ook bij de Aldi of Dirk gekocht worden en dat scheelt behoorlijk.
Ik ben wel van mening dat de dierenasiels én de dierenartsen véél te duur zijn. En waarom kan een dierenarts af en toe geen korting geven bij iemand die geen geld heeft? Hij weet vaak heel goed wie zijn vaste klanten zijn en hoe ze er voor staan.
Ik had wél zo’n dierenarts die alle zwerfkatten die ik binnenbracht gratis hielp.
Vroeger kon je naar de faculteit dierengeneeskunde in Utrecht gaan waar de prijzen redelijk laag waren, helaas is dat afgeschaft. Sommige behandelingen lopen in de honderden en soms duizenden euro’s. Dat is voor heel veel mensen niet meer op te brengen.
Een paar maanden geleden had iemand mijn (dikke) kater, die altijd aan de wandel is, mét kattenbandje en naamkokertje, op laten halen door de dierenambulance omdat ze dachten dat het een zwerver was. Het kattenbandje was kwijt. Ik heb een week gezocht en uiteindelijk ook het dierenasiel gebeld, en ja hoor, gelukkig was hij daar naartoe gebracht. Ik was blij en moest maar liefst even
€ 140,-- betalen. Dit voor pension, voedsel en prikken.
(wat hij al had gehad) Ik heb dit betaald hoewel ik een minima ben.
Ik vind dit schandalig en ik geloof dat een heleboel mensen de kat dan toch maar achterlaten.

helmaal mee eens!! Ook ik

5 maart, 2009 - 00:05

helmaal mee eens!!
Ook ik heb eens met mn handen in het haar gestaan.
Hondje moest een operatie, van ongeveer 3000 euro..gokje heh..of je wel 4000 wilt meebrengen en morgen..nee, afbetaling zit er niet in..
gelukkig heb ik het bij elkaar kunnen sprokkelen zo snel,maar ik denk toch echt dat dit vele leventjes kost!
Verzekeren doe ik ook, maar dat helpt niet echt veel, als je ineens voor een gewrichtsprobleem staat..dat valt er helaas niet onder.
OOk als je geen minima bent, en geen last heb van een crisis..zijn dit voor het gemiddelde gezin bedragen die niet op te brengen zijn!
jammer voor de dieren..als men er niet zoveel winst uit wil slaan..zouden de asiels niet zo vol zitten.
Ik vind netwerk over het algemeen prima reportages brengen..aandacht voor zaken die nodig eens naar buiten moeten komen, maar dit keer slaan ze de plank toch echt mis!

Dierenasiels en de recessie

4 maart, 2009 - 21:02

Jammer dat alles blijkbaar verklaard moet worden als zijnde een gevolg van de kredietcrisis. Het verband tussen de kredietcrisis en de volle asiels wordt op geen enkele wijze overtuigend aangetoond. Maar het past natuurlijk voortreffelijk in de huidige sfeer van stemmingmakerij. Alles is de schuld van de kredietcrisis. Het zou wellicht journalistiek zuiverder geweest zijn om eerst te onderzoeken of het inderdaad een jaar geleden zoveel beter ging met de huisdieren. Als ik het mij goed herinner zaten de asiels in de zomermaanden overvol met achtergelaten dieren. Blijkbaar is de kredietcrisis ook klimaatgevoelig en is zij het seizoensgevoel kwijt.

Dieren slachtoffer recessie

5 maart, 2009 - 05:37

Ik kreeg vorig jaar een agenda van het NIBUD waar voorbeelden van budgettering in werden gegeven, voor van alles. BEHALVE het onderhoud van een huisdier ! Heb ze daar nog een mailtje over gestuurd maar nooit een reactie gekregen. "Ons" nationaal instituut voor budgettering.... Ik heb zelf een WAO uitkering onder bijstandsniveau (840 euro) en begroot elke maand 30 euro voor het onderhoud van een kat. Ik weet dat ik maar een kat kan onderhouden, en helaas weet ik ook hoeveel geld er wordt verdiend door dierenartsen aan zieke dieren. Mijn vorige kat heeft me zo'n 1400 euro gekost en de kat ervoor 1600 gulden (toen ze ziek werden). In Nederland is er in tegenstelling tot de Verenigde Staten en Engeland geen dierenartshulp voor minima. Zelfs de PVV heeft iets dergelijks in zijn programma staan...
Als mijn kat echt wat "overkomt" heb ik een probleem want ik kan het simpelweg niet betalen. van mijn inkomen gaat maandelijks zo'n 200 euro op aan zorgpremie en niet vergoede zorgkosten. Kleding etc koop ik van mijn vakantiegeld van 500 euro.
De paniek als poes weg/op stap is, is enorm, want wat als ze haar poot breekt ?! Contant betalen s.v.p...
Er moet "an Humane Society komen" de dierenbescherming doet NIETS

Dieren slachtoffer van recessie

5 maart, 2009 - 09:44

Volgens mij zijn de dieren al langer slachtoffer; niet van de recessie (al zal die ongetwijfeld nu mee gaan spelen) maar door de enorme verhoging van dierenartsprijzen gedurende de laatste jaren. Die vonden dat ze te weinig verdienden! Mensen die nu pakweg 8 jaren een hond, kat of ander huisdier hebben, konden dit niet voorzien en worden nu geconfronteerd met belachelijk hoge kosten. Toen ik het eens aansneed bij onze dierenarts zei hij: mensen moeten zich realiseren dat het houden van een huisdier niet meer voor iedereen haalbaar is. Arme kinderen uit gezinnen die het minder breed hebben! Die moeten in de toekomst iets gaan missen dat van groot belang is voor hun opvoeding: dierenliefde. Zelfs een rat of cavia ligt niet meer binnen hun bereik vanwege de hoge kosten bij de dierenarts.

« eerste‹ vorige12volgende ›laatste »