Home » Uitzending van 2010-02-03 » Nederland wil een strengere opvoeding

Nederland wil een strengere opvoeding

Uitzending van 3 februari 2010

Een meerderheid van de Nederlanders (65%) vindt het belangrijk dat de kinderen strenger worden opgevoed. Meer dan de helft van de jongeren (51%) is ook voor een strengere opvoeding. “Jongeren vragen duidelijkheid, vragen richting in deze tijd waarin zoveel mogelijk is,” aldus onderzoeker Martijn Lampert. 73% van alle Nederlanders vindt dat er te weinig grenzen worden gesteld in de opvoeding. 55% van de jongeren is het hier ook mee eens. Dit blijkt uit een onderzoek van onderzoeksbureau Motivaction, gepresenteerd in Netwerk.

Gebrek aan normbesef
“Ouders moeten meer verantwoordelijkheid nemen voor het gedrag van hun kinderen,” zegt Lampert. Jongeren vinden zelf ook dat ze een gebrek aan normbesef hebben meegekregen bij hun opvoeding (46% is het hier mee eens, 21% mee oneens). “Normbesef moet je bijbrengen, dat komt niet vanzelf. Het gaat over hoe ga je met anderen om, hoe leef je met anderen samen. Het zijn dus immateriële waarden,” vervolgt Lampert.

Verharding van de maatschappij
Niet alleen de kwaliteit maar ook verharding van de maatschappij en het tijdgebrek bij ouders voor hun kinderen baart de Nederlanders zorgen. Maar liefst driekwart van zowel de ouders als de kinderen is bezorgd over het gebrek aan contact en tijd in het gezin.

Jonge generatie opvoeders
Dit onderzoek is een vervolg op het boek 'De grenzeloze generatie en de eeuwige jeugd van hun opvoeders' van Frits Spangenberg en Martijn Lampert. Dit boek schetst een profiel van de jongste generatie en hun opvoeders. Het onderzoek is gebaseerd op een representatieve steekproef van de Nederlandse bevolking tussen 18 en 70 jaar (n=1024).

Foto: lamazone, Flickr.

Download de onderzoeksresultaten van het onderzoek 'Nederland wil een strengere opvoeding'.

Bekijk de preview:


Bekijk hier de uitzending van woensdag 3 februari
Jouw waardering: Geen Gemiddeld: 5 (2 votes)

Reageer

Plaats een reactie

opvoedingscanon seksistisch en discriminatoir

4 februari, 2010 - 11:19

Ook is het opvoedingscanon seksistisch door een apart hoofdstuk aan vaders te wijden, vaders&kinderen wordt het onmogelijk gemaakt door eenzijdig kinderen discriminatoir aan moeders te klinken

Blijf van ONZE kinderen af!

4 februari, 2010 - 00:56

Het opvoedingscanon is vervuild met teksten die het mogelijk maken onze peuters in te prenten dat homo's en lesbo's normaal zouden zijn, dat abortus normaal zou zijn en dat alle mensen die daartegen zijn en natuurlijk van zulke vuiligheden walgen, criminelen zijn. De meeste NLers zijn helemaal niet voor al dit soort bullshit, ook de pedologische enquetes deugen niet! BAH, Diekstra c.s. jullie bewijzen elkaar lippendiensten en voeren willens&wetens vuile verdorven illegale praktijken door, blijf met jullie vuile gore poten en gedachtes van ONZE kinderen af! Beste mensen, grijp die viezeriken, grijp de kinderdieven met hun tirannieke valse bedoelingen!

Nederland wil een strengere opvoeding

3 februari, 2010 - 23:34

Strenger is niet de oplossing. Want zijn kinderen nog wel zo gewild? Menigeen wil kinderen maar er zelf voor zorgen is er heel vaak niet meer bij. Velen gaan werken soms gedwongen, maar de rust is uit zo'n gezin. Alles moet gehaast gebeuren en tijd voor de kinderen is er bijna niet meer bij. Een liefdevolle samenleving krijg je door een liefdevolle opvoeding. En die krijg je door de tijd te nemen en de rust en regelmaat. Deze is nu ver te zoeken. De overheid werkt hier ook aan mee. Laten ze zich inzetten om de oudere werknemers die niet meer de zorg voor de kinderen hebben te helpen een baan te vinden. Die mensen willen allemaal weer graag aan de slag na jaren gezorgd te hebben. Die zijn dan ook gemotiveerd. Die hoeven ook niet meer thuis te blijven voor een ziek kind enz. Als de ouders er zelf voor zorgen heb je ook in de straten meer toezicht en hulp voor wie het nodig heeft. Dan zien de mensen elkaar ook weer staan.

In de eerste plaats wil ik

22 februari, 2010 - 22:00

In de eerste plaats wil ik me aansluiten bij de reactie van A.M. van Duuren. Ouder moeten meer tijd voor hun kinderen kunnen maken. De hele moderne maatschappij holt zichzelf voorbij ...

Ten tweede is strenger in mijn ogen niet altijd beter. Je kan normen aan je kinderen meegeven door het goede voorbeeld te stellen en vooral door van jongs af aan open met ze te praten - helaas wordt er nog al te vaak info weggehouden van kinderen. Zeg het hen: drugs, sigaretten en drank zijn SLECHT voor je. OK, als je eens een drankje wil, maar doe dat dan met MATE en niet onder invloed van de maten ;) hè. Je moet zelf sterk staan en nee kunnen en durven zeggen. Als jongeren dat niet weten dan ligt dat aan alle volwassenen die gewoon niet de moeite nemen om naar de kinderen om te kijken of er eens gewoon mee te praten.

Als je tegen een leuter die een andere met een schopje op zijn hoofd mept op een boze toon zegt dat het niet mag en dat hij sorry moet zeggen dan leert dat kind daar wel uit. Dat is niet zomaar streng, maar wel rechtvaardig opvoeden. Als ik over enkele jaren tegen mijn oudste zoon zeg dat hij niet naar ene fuif mag gaan dan ben ik streng, als ik zeg dat hij om een belachelijk vroeg uur thuis moet zijn ook en dan bereik ik daar enkel wrevel mee, dat weet ik nu al. Mijn streefdoel is om in overleg met hem te kunnen bespreken wat er kan. Als hij dan later wegblijft dan ik had gewild dan zal ik er ook over communiceren. It's give and take. Je leert als ouder ook van je kinderen en elk kind is anders. Zomaar streng zijn "an sich" is redelijk zinloos.

Onze kinderen mogen veel van me, maar wat echt niet mag dat mag gewoon echt niet en dan heb ik ze de redenen ook uitgelegd, van meet af aan: het is gevaarlijk of het is ongezond dat kan je toch gewoon zeggen. Als ze het dan aan hun laars lappen dan kan je wel lekker zeggen dat je ze had gewaarschuwd. Het zal nog niet altijd volstaan, maar een gewaarschuwd kind is er (net zo goed als die man in dat spreekwoord) twee waard.

Grenzeloos? Tja dat merk je

3 februari, 2010 - 20:51

Grenzeloos? Tja dat merk je wel veel om je heen. Aan de andere kant vind ik dat de hele generatie grenzeloos noemen, ook weer zo overdreven is. Ik ben blij dat die Christelijke jongen in het programma kwam; zelf ben ik christen en ook zo opgevoed. Ik vind dat mijn ouders het geweldig hebben gedaan! Er is mij nooit verboden bepaalde dingen 'uit te proberen' maar omdat mij duidelijk is verteld wat de gevolgen van bepaalde dingen zijn - bijv drugs- of achlcoholgebruik - heb ik goede keuzes kunnen maken. Ik zie mezelf zeker niet als grenzeloos; ik zie mezelf als vrij persoon met veel verantwoordelijkheden.

Ligt het dan misschien aan de Christelijke opvoeding? Misschien heeft deze generatie God wel nodig...

Ik hoop in ieder geval dat jongeren leren verstandige keuzes te maken, die hun op een wijze manier zijn bijgebracht door hun ouders!

Waar blijft die meldplicht voor de ggz en huisartsen Rouvoet?

3 februari, 2010 - 18:44

Begin maar met verplicht doorlichten van alle risicogroepen die zo gezag konden verkrijgen ook zonder enig onderzoek naar toestandsbeeld of kenmerken of risico's in opvoeding.
Dan zit je al aan duizenden. Ook eenoudergezinnen onder andere waarvan vele vaders gewoonweg in familierecht onterecht en met behulp van valse rapportages terzijde worden en konden worden geschoven. Ondermeer door verzwijgende hulpverleners die niks zeiden zelfs van moeders met ernstige stoornissen o.a. (Zie geval S. geval R. en vele vele anderen). De mond vol als Nederlanders over optreden voor kinderen en hun belang nota bene en in zulke zaken dus niet zeggen waar het op staat. Heel heel hypocriet bovendien. Ga maar kijken nu naar alle daardoor beschadigde kinderen of voorgoed verziekt door vele moeders die dat als kenmerk al blijken te doen in hun waanbeelden en impulsieve gedrag en handel en wandel.
Daarbij ook nog eens de valse geboorteaangiftes 11000 die worden gedaan te lande en hoppa we hebben wederom beschadigde en vervreemde kinderen onnodig en onterecht. Omdat dat vrouwbeeld vooral goed moet blijven te lande, en iedere keer om de materie wordt heengezeild in politiek Nederland.
Zeg eens tegen die rechters Rouvoet dat ze in belang kinderen moeten beslissen met onderzoek eerst voordat ze dat doen dat geven van gezag eenzijdig aangezien daardoor ook namelijk vele kinderen
worden verziekt middels hersenspoeling als onderdeel van borderliners die dat doen als kenmerk. Er lopen er 300000 veelal vrouw rond en nog steeds trappen ook rechters achter mekaar in de valkuilen ondanks de waarschuwingen er niet in te trappen.. (www.bpdcentral.com)
Arme arme kinderen.

leugens en onmenselijkheden

3 februari, 2010 - 14:43

Het onderzoek is selectief, ik zeg wel vaker WIJ zijn JULLIE niet, keine anschluss, geen verbinding! Heel veel mensen zijn geisoleerd en vervreemd door de oorlogstactieken als gevolg van (pedologische) flutonderzoekjes. Het bestuur faalt bij gebrek aan innerlijke beschaving, de meeste stemmen gelden is achterlijk en barbaars, vooral als het dient leugens en onmenselijkheden uit te voeren!

deskundigen zijn onbetrouwbaar

3 februari, 2010 - 14:33

BE-LACH-E-LIJK, al die kinderhandel, al die bemoeizorg, verplichte opvoedcursusjes bladiebla. Deze week probeerde Sarkozy een discussie te maken over identiteit, dat werd afgestraft, er was geen noodzaak. Zo ook alle propaganda van beroepsopvoeders die zelfs het onderwijs voor hun karretje willen spannen. In feite wordt al het goed afgebroken, moeten oudertaken&rechten worden gedisrespecteerd, met dwang&drang worden illegale bezigheden gepraktizeerd, overheidsgeweld! Deskundigen praten mee met overheden om (preventief) beleid goed te praten, om vrijheidsberoving onder het mom van veiligheid te verkopen! Wat hier echt praktisch speelt is (macro)economie, iedereeen moet aan het werk en ook kinderen moeten worden geknecht, opgehokt en gekooid worden onder toezicht van een stelletje mafkezen, gedeeld verantwoording (gezag!) noemen ze dat alvast om ontoudering te verantwoorden. Ouders delegeren wellicht taken maar daarmee niet het gezag, ook worden mogelijkheden terug te vallen op familie en gezond gevoel&verstand onmogelijk gemaakt, ten behoeve van professionele dwang! Mijn kind doet vrijdag als enige niet mee aan een enquete van de UU vanwege de zwaxinnige inbreuken op o.a. privacy-integriteit, ik zou zogenaamd op deskundigen moeten vertrouwen, juist niet dus!

strenger opvoeden?

3 februari, 2010 - 09:40

Strenger wil niet altijd zeggen beter. Wel ben ik voor een rechtvaardige opvoeding. Een maatgerichte opvoeding afgestemd op de tekorten of de plussen van een kind.
Er bestaat geen handleiding opvoeden.
Bij het ene kind volstaat het om te zeggen, dat vindt mama niet leuk als je dat zo doet en de ander moet je een sanctie opleggen als ie het wel gedaan heeft nadat je hem/haar gewaarschuwd hebt.

Soms helpt het om te visualiseren. Draai de rollen om, hoe zou jij het vinden als je zus dit of dat zo met jou doet? Vaak begrijpen ze het dan.
Maar over de grote linie ben ik het ermee eens, dat kinderen veel te veel vrijgelaten worden. Degene die geplaagd worden in de klas worden gestigmatiseerd en de daders zijn 'cool'. Kinderen die een grote bek geven en schelden tegen hun ouders wordt alleen tegen gezegd, foei dat mag niet. Er volgen geen sancties. Goed gedrag belonen, slecht gedrag negeren. Want negatieve aandacht is ook aandacht. Daarvoor ben ik ervoor om in die gevallen dat de ouders daar geen vat op heeft het kind niet op te sluiten en weg te halen uit de gezinssituatie, maar een gedragstherapeut die met het gezin meeloopt en de negatieve spiraal samen met de ouders ombuigt.

Zo leert het kind meer dan het kind uit de situatie te halen en op te bergen. Want als ze thuis komen, vallen ze in hun oude patroon. En dan is er geen begeleiden. Vroeg beginnen, als het kind nog te prompten is.
En agenten, leraren, e.d. mogen best meer gebruik van hun autoriteit maken. Geen Jan of Klaas, want ze zijn niet gelijk met je op school geweest. Dat zei mijn vader altijd. Meneer en meneer agent.

Opvoeden

3 februari, 2010 - 08:35

No15: Partijrechtenkind is voor een verplichte opvoedcursus voor het eerste kind.

Dagelijks lees je het in de kranten, of zie je het op tv: Weer een kind mishandeld, vermoord en of verwaarloosd, veelal door onkunde, onmacht.Waarom denkt u dat er zoveel opvoedprogramma's zijn op tv.Het laat kinderen zien die niet luisteren, of agressief en of ander (baldadig) gedrag vertonen, maar die juist met een opvoedcursus voorkomen hadden kunnen worden..
Nu worden deze kinderen veelal gezien als vervelende ettertjes , maar wie heeft ze zo opgevoed. Het is veelal onkunde, onwetendheid in de opvoeding, en juist door de opvoedcursus hoeft niet iedere ouder steeds opnieuw het licht uit te vinden. Je krijgt als het ware eigenlijk wat lessen in het opvoeden en dient het dan later verder zelf uit te werken als kinderen geboren zijn.
Er is veel verandert in het hedendaagse gezin tegenover het gezin in de vijftiger jaren: Gezinnen zijn de afgelopen jaren veel kleiner geworden en het geboortecijfer is dus ook gedaald. Grootouders wonen tegenwoordig ook niet meer bij kinderen en kleinkinderen in maar zijn nog wel heel erg betrokken bij de kinderen en kleinkinderen.
De emancipatie speelt ook een belangrijke rol in deze, daar is evenwel het geelde ouderschap met deeltijdbanen voor in de plaats gekomen. Want vrouwen vervulden vroeger de belangrijkste functie binnen het gezin in, zorgden voor het huishouden voor de opvoeding van de kinderen.
In deze huidige maatschappij is het nu wel heel anders geworden dan vroeger.Toen kregen de meeste vrouwen tussen hun achttiende en vijfentwintigste hun eerste kindje. In deze tegenwoordige tijd anno 2008 ligt die leeftijd al heel stuk hoger en nemen vrouwen gemiddeld tussen de één en de twee kinderen. Tegenover vroeger was vier kinderen heel normaal en vaak waren er ook gezinnen met soms wel tien kinderen (kom zelf uit een gezin met acht was niet abnormaal in die tijd). Tegenwoordig gaan ook vrouwen steeds langer studeren, en langer werken om d

« eerste‹ vorige12volgende ›laatste »