Home » Uitzending van 2010-03-16 » Wachten op een pleegkind

Wachten op een pleegkind

Uitzending van 16 maart 2010

Wachten op een pleegkind
Dat pleegzorg kampt met lange wachttijden voor het plaatsen van kinderen is bekend, maar nu blijkt dat het ook andersom kan: in Amsterdam moeten pleegouders wachten op hun kind vanwege geldgebrek bij de pleegzorg-instantie.

Pleegzorg-organisatie Spirit in Amsterdam kan honderd kinderen niet onderbrengen bij pleeggezinnen. Het probleem is niet dat er geen pleeggezinnen zijn, maar er is geen geld en capaciteit voor goede begeleiding van de gezinnen.

In Netwerk het verhaal van een pleegmoeder die maanden moet wachten op de komst van haar pleegkind en een reactie van pleegzorginstantie Spirit in Amsterdam. In de studio reageert ChristenUnie-kamerlid Joel Voordewind op de situatie.

Bekijk ook eerdere Netwerk-reportage over soortgelijke onderwerpen:
- Familie uithuisgeplaatste kinderen luidt noodklok
- Jeugdzorg Nederland verstopt - de wereld van de wachtlijsten
- Pleegouders verzetten zich tegen terugplaatsing van meisje

Foto, ANP

Reacties

De reactiemogelijkheid is afgesloten

Bedankt voor je artikel sajoo

19 augustus, 2010 - 14:13

Bedankt voor je artikel
sajoo

En vervolgens wordt je op de

9 juli, 2010 - 08:42

En vervolgens wordt je op de informatieavond zelf voorgelogen dat je op een wachtlijst moet omdat Spirit door de reclame zoveel aanmeldingen van pleegouders hebben dat er een wachtlijst is ontstaan voor de verplichte cursus die je als pleegouder moet hebben gedaan.
france directory

Gezinsherstel

17 maart, 2010 - 01:58

Ik zie alle gesol met kinderen als bedrog, maar, wanneer er een thuis gevonden kan worden in plaats van op een internaat te verblijven is dat beter, althans als het kind daar inderdaad duurzaam beter af is. En, wanneer het tijdgelijkheidsbeginsel blijft gerespecteerd, pleegouders is daarom een fout begrip, het gaat om plaatsvervangende verzorgers. Ook deze reportage ten faveure van gelegaliseerde kinderhandel doet een beroep op onderbuikgevoelens vanwege die arme bloedjes van kinderen, graag zou ik eens een afdoende reportage zien waarom kinderen in een internaat zitten, wat eraan gedaan is en wordt om kinderen bij hun vader&moeder thuis te laten opgroeien en, hoe er na interventie op gezinsherstel met vader&moeder wordt gericht, immers dat is de primaire staatsplicht waaraan voldaan moet worden en niet voor het opportune pragmatische gemak in een of ander (lesbo)huishouden te dumpen. Dat brengt me bij hetvolgende, het doet mij pijn te zien dat een psychologe staat te janken vanwege haar ongezonde reddingsdrift c.q. zelfzuchtige kinderwens, terwijl o.a. psychologen met hun mensonterende ontvaderings-expertise onder het mom van kindbelang niet alleen mij en mijn kinderen van vaderschap&gezinsleven beroven en onmenselijk genoeg levenslang gezinsherstel onmogelijk maken, Stockholm, Parental Alienation en nog erger, en mevrouw maar janken hee!

jammer dat er geld op de

16 maart, 2010 - 22:38

jammer dat er geld op de verkeerde plaatsen in gestoken wordt. De pleegzorgvergoeding is omhoog gebracht. En ik heb het idee dat pleegouders hier niet perse op zitten te wachten. Ik in ieder geval niet als toekomstige pleegmoeder.
Volgens mij zijn pleegouders mensen met een goed hart die ook de zorg willen dragen als ze een mindere pleegzoergvergoeding ontvangen. Dit is in ieder geval mijn gedachte erbij.

pleegkinderen

16 maart, 2010 - 22:28

Weer geschokt door uw item over pleegkinderen. Twintig jaar geleden was ik manager van een voorziening voor pleegzorg en heb ontslag genomen toen bleek dat de hele gang van onze instelling vol stond met computers maar wij geen kaarten meer mochten sturen naar pleegouders (met oud en nieuw) en naar pleegkinderen (met hun verjaardag). Ook toen zei men dat het beleid was dat meer kinderen uit internaten naar pleeggezinnen moesten (beter voor het kind en beter voor de financien van de staat) maar er veranderde niets... Wat verschrikkelijk dat het instellingsbelang nog steeds boven het belang van kinderen gaat waarvoor de hele jeugdzorg is opgericht! Wie gaat hier in godsnaam eindelijk iets aan doen? De christenunie met hun (ex) minister van jeugd en gezin??. Als je niet snapt waar het om gaat en denkt er alleen te komen met meer geld in instituties te stoppen, dan ben je toch echt de weg kwijt! En wat te denken van het wervingsbeleid voor pleegouders? Je stopt er aan de ene kant een hoop geld in, dan krijg je pleegouders die er lang over gedacht hebben of ze het wel of niet moeten doen, en vervolgens zeg je dat je geen geld hebt om ze te betalen en te begeleiden. Wie is hier nu gek? Haal een aantal kinderen uit de internaten en besteed dat geld aan de pleegzorg. NU!!!!

Helemaal mee eens. En zorg

16 maart, 2010 - 22:35

Helemaal mee eens.
En zorg voor een goed wervingsbeleid waarin je open en eerlijk bent tegen toekomstige pleegouders.

Re:

24 mei, 2010 - 13:31

pleegzorg, geld tekort

16 maart, 2010 - 22:19

Mijn man en ik zijn enige weken geleden naar een informatie avond geweest. op de avond zelf kregen we de teleurstellende mededeling dat er een wachtlijst is voor toekomstige pleegouders. In eerste instantie wordt je binnen gehaald met reclames dat Spirit zo'n tekort heeft aan pleegouders. En vervolgens wordt je op de informatieavond zelf voorgelogen dat je op een wachtlijst moet omdat Spirit door de reclame zoveel aanmeldingen van pleegouders hebben dat er een wachtlijst is ontstaan voor de verplichte cursus die je als pleegouder moet hebben gedaan.

Dit maakt mij boos. Bijna zou ik zeggen dat ik van mijn idee om in de toekomst pleegouders te worden afstap. Maar nee, de enige die op die manier de dupe worden, zijn de kinderen. En mijn idee bij pleegzorg is juist dat ik het doe voor het kind en niet vanuit een eigen belang.

N.a.v. uw uitzending over

16 maart, 2010 - 21:07

N.a.v. uw uitzending over pleegzorg, moet ik u zeggen onthutst te zijn over uw uitzending.

Waar gaat dit over? Over de pleegouder?

Waar blijft het kind dat ernstig beschadigd wordt door een uithuisplaatsing; worden deze ook als vulling van de opvanginstanties ingezet?
Feit is dat er vele duizenden kinderen per jaar meer uit huis gehaald worden met grof geweld, meestal zonder reden, terwijl er minder probleemgezinnen, wat dit ook moge inhouden- vager kan je niet een case omschrijven- zijn. Hier klopt iets niet en dat hebt u niet onderzocht.

U gaat met uw uitzending voorbij aan het welzijn van de kinderen die gewoon bij hun eigen ouders horen en z.n. daar behandeld moeten worden. Het is jereinste mishandeling van kinderen door hen uit huis te halen. Daders eruit, of gezinsbehandeling cq opname. Uit huisplaatsingen moeten verboden worden bij wet.

Het is jammer dat de eo die toch het gezin als hoeksteen van de samenleving ziet en als basis van het doorgeven van onvoorwaardelijke liefde, hetgeen een pleeggezin nooit kan bieden, hieraan voorbij gaat.

Waar blijft de hulp? Waar blijft de eigen krachtconferentie?
Realiteit is dat kinderen zonder geldige reden uithuisgehaald worden.
Wanneer stopt dit?

Dit zou pas echt hulp bieden zijn, zorg voor de gezinnen.
Tot op heden worden gezinnen onder een vergrootglas gelegd en met een zwarte bril op bekeken.
Waar gaat het over een perfecte opvoeding of onvoorwaardelijke liefde, of......is het gewoon een financiele kwestie, zoals u schetste en is er kinderhandel in Nederland?

Jeugdzorg heeft nog nooit een goed cijfer ontvangen van de inspectie, als deze instantie en bijhorende instanties verdwijnen en de uithuisplaatsingen verboden worden, zijn vele kinderen geholpen en worden er vele belastingcenten niet aan mishandeling uitgegeven.
Ik hoop van harte dat de eo voor de gezinnen op gaat komen en stopt met deze valse voorstelling van zaken welke voorbij gaat aan het werkelijke probleem: onnodige uhp's.

Pleegkinderen

16 maart, 2010 - 21:05

Wat ik niet begrijp als eenvoudige belastingbetaler dat het zo moeilijk is om kinderen die in een tehuis zijn geplaatst, wat per kind een x bedrag kost, geld dat kennelijk wel beschikbaar is, met dat bedrag dat reeds in hen wordt geinvesteerd over te plaatsen naar een beschikbaar pleeggezin. Komt dat nu weer omdat er zoveel regeltjes zijn gemaakt dat niemand er nog iets van begrijpt of is het zo dat er inmiddels weer zoveel ambtenaren een baantje in hebben gevonden dat eerst hun inkomen moet worden veilig gesteld en dan pas aan de kinderen wordt toegekomen. Als ik in de uitzending hoor wat het prijsverschil is tussen een tehuis en een pleeggezin dan vrees ik met mijn laatste veronderstelling het dichtst bij de waarheid te zitten.