Home » Uitzending van 2010-03-19 » Dader misbruik katholieke kerk spreekt

Dader misbruik katholieke kerk spreekt

Uitzending van 19 maart 2010

Dader misbruik katholieke kerk spreekt
“Het leek net alsof het gewoon was. Ik had de eerste tijd helemaal geen repercussies.” Aan het woord is een van de daders van het misbruik in de katholieke kerk. De pater vergreep zich 45 geleden aan zijn leerlingen. Nu besloot hij het stilzwijgen van de daders te doorbreken naar aanleiding van onze reportage ‘Misbruikt door paters – veertig jaar deelden ze hetzelfde geheim’.

Afwijzing van lichamelijkheid
De man, die vier jaar in een katholiek internaat in ’s Heerenberg les gaf, zegt dat er een ‘abnormale, negatieve, ongezonde afwijzing was van alles wat met lichamelijkheid te maken had’. “Met als kernpunt de seksualiteit.” Hij was niet ongehuwd uit overtuiging, maar omdat het moest.

Overgeplaatst naar zusters
Volgens hem was er geen angst onder de paters om gepakt te worden. Toen hij tegen zijn baas over het misbruik vertelde werd er ‘een beetje laconiek’ gereageerd. “Ik werd overgeplaatst, naar de zusters.” En daarna had hij het ‘zo druk als nooit tevoren’ om als pater zijnde les te geven.

Is de man oprecht en kon hij het celibataire leven niet aan? Of maakt hij misbruik van het systeem door te zeggen dat het niet deugt? Onze verslaggever Miranda Grit sprak met deze inmiddels ex-pater.

Foto: Rchard, Flickr.

Bekijk hier de uitzending van vrijdag 19 maart

Bekijk de preview:




Bekijk ook Rondom 10 in 5 minuten - 'De open zenuw van de kerk':

Reacties

De reactiemogelijkheid is afgesloten

celibaat onnatuurlijk (2)

22 maart, 2010 - 00:58

Goed huiswerk, Francesca.
Ik haak in.
Ik heb recentelijk elders (EO moraalridders) kwijt gemogen, dat het overgrote deel van "immoreel gedrag" van juist heel veel mensen die zich "christen" noemen, te wijten is aan "heling" van "gestolen goed". "Dat gedijt nu eenmaal niet", was de aanvulling.
Ik zal jullie daar verder niet mee vermoeien en on topic blijven.
Inderdaad is door de vroege kerkvaders iets nuttigs gevonden aan "ascese". Bij het adopteren en invoeren ervan binnen de kerk is daarbij de oorspronkelijke betekenis en bedoeling ervan alsmede enkele belangrijke omgevingsfactoren van de kerk volledig genegeerd. Dat gebeurt wel meer met dingen die gestolen worden.
"Ascese", algehele onthouding van aardse of materiële "geneugten" is bedoeld als middel voor de ENKELING bij diens inspanningen om "zuiverheid" te bereiken als vereiste om joost mag weten wat te bereiken. Ieder z'n meug. Het om de ENKELING. Ook gemeenschappen van echte "asceten" kennen de dwalingen waarmee wij hier nu worden geconfronteerd.
Teweeg gebracht door een kerk die dat in haar hiërarchie wenste te laten functioneren. Niets geleerd van de asceten.
Want als zo'n houding, of liever gezegd ONThouding dáár al fout gaat, dan vraag je toch om problemen bij een kerk die open en midden in een samenleving staat. Een samenleving van volgers en niet-volgers. Dit overigens bovenop de eerste omstandigheid die over het hoofd werd/wordt gezien: je legt je mensen ascese op en laat ze ook nog dagelijks werken met de verleidingen. Oh oh.
Waar we nu mee worden geconfronteerd vindt niet alleen in onze tijd plaats; dit heeft altijd plaats gevonden sinds de invoering ervan.
Laat ascese dus waar het z'n nut kan hebben en vraag van de mensen in déze samenleving zich bewust te zijn van ons vermogen tot matigen. Dat is mijns inziens al wat nodig is om binnen de kerk goed te kunnen functioneren en excessen als deze te voorkomen.
Elke afzonderlijke dwaling, met alle respect naar de slachtoofers, is er één teveel.

Recht (2)

22 maart, 2010 - 00:21

helemaal eens met Chris.
Ik ben niet thuis in de inrichting van onze "rechtsstaat", maar wat ik er tot nu toe van heb mogen begrijpen is, dat er
"regelgeving" bestaat waardoor het bepaalde "rechtspersonen", zoals bijvoorbeeld de KNVB, Orde van Advocaten en kennelijk ook kerkelijke instanties, etcetera, mogelijk wordt gemaakt om zaken die in strijd zijn met de regelementen van die rechtspersonen, "intern" te "behandelenen". Omdat die regelementen, ook die met betrekking tot het "behandelen" "ondergeschikt zijn aan het Nederlands Recht".
Nu zijn er mijns inziens dingen aan de hand waarover je in de "regelementen" niets zult terug vinden anders dan dat voor "behandeling" daaarvan, verwacht ik, wordt door verwezen naar de "gewone" rechtsmiddelen.
Hierom stoort het mij ook enorm, dat we niets vernemen in de berichtgeving van "aangifte bij de politie", noch van slachtoffers of vertegenwoordigers van hen noch van het Openbaar Ministerie.
Naar mijn gevoel zien we hier die oude afspraak tussen politiek en religie werkzaam: "houden jullie ze dom, dan houden wij ze arm".
FOEI! WAKKER WORDEN!!!

Recht

21 maart, 2010 - 13:25

Wat ik me nu al weken afvraag is waar is de politie. Waarom hoor ik niks over dat die mensen worden opgepakt?
En nou heeft die man in het filmpje het ook nog eens over een "kerkelijke rechtbank". Kerkelijke rechtbank??? Als dat bestaat, dan heeft de rest van het land daar toch zeker nog steeds geen boodschap aan. Elke religie kan wel een rechtbank opzetten, maar dat kan toch niet betekenen dat die mensen niet meer binnen het echte rechtsysteem worden vervolgd! Ik sta echt verbijsterd dat in alle items in de media van de laatste weken over misbruiken in de kerk het net lijkt alsof het hele rechtsysteem in dit land gewoon niet bestaat.

Helemaal mee eens Chris, een

6 april, 2010 - 16:19

Helemaal mee eens Chris, een kerkelijke rechtbank is nonsens en ongeloofwaardig. Het begrip gelijke monniken gelijke kappen kun je hier wel heel letterlijk gaan toepassen. Eenzelfde vergrijp door een "geestelijke" op een burger of door een burger op een burger zou in beide gevallen door de normale rechtbank behandeld moeten worden met dezelfde strafmaat.

Celibaat onnatuurlijk

20 maart, 2010 - 19:16

De celibaatsplicht is vermoedelijk ergens in de vijfde of zesde eeuw onder paus Leo en Paus Gregorius de Grote ingevoerd.
Voordien waren kerkelijke leiders en geestelijken getrouwd en hadden een gezin.

Het is meer dan duidelijk dat een celibatair leven een onnatuurlijke zaak is en leidt tot excessen zoals die nu aan het licht komen.

Of we geschapen zijn door God of dat de Big Bang het leven zoals wij dat kennen heeft doen ontstaan is niet van belang.
Maar laten we even aannemen dat God de mens heeft geschapen dan heeft hij deze geschapen met een lichaam, een geest en emoties.
De mens heeft een natuurlijke behoefte aan liefde, genegenheid en sexualiteit.
Een kerkelijke functie of titel neemt deze emoties niet weg.
Wanneer verlangt wordt de menselijke natuurlijke emoties te onderdrukken, gaat de mens dus tegen zijn eigen natuur in.
Ik denk dat God dat niet bedoeld heeft.

Het is denk ik eens en meer duidelijk dat afschaffing van het kerkelijke celibaat gepast is.
Het is niet alleen uit de tijd, het is nooit in de tijd geweest, ook niet tentijde van de vijfde en zesde eeuw na Chr.

Het celibaat als dekmantel

20 maart, 2010 - 13:11

De heer Nissen merkte in de uitzending terecht op, dat het naïef is om te stellen dat het door het celibaat komt, maar dat het ook naïef is om te stellen dat het er niets mee te maken heeft. In de diverse uitzendingen over dit onderwerp wordt vaak gezegd "maar het komt overal voor". Dat is weliswaar zo, maar binnen de RK kerk komt het naar mijn mening meer dan gemiddeld voor. De reden daarvoor is volgens mij dat het celibaat verplicht is. Daardoor is de kerk een "schuilhut" geworden voor veel pedofielen en homofielen. Het celibaat verschaft je immers een verklaring voor jouw levenswijze en maakt het gemakkelijker je geaardheid te verbergen.
Afschaffen van het celibaat, althans het verplichte karakter ervan, lijkt mij in ieder geval een gedeeltelijke oplossing van de problemen, want zoals gezegd, het komt overal voor. Afschaffing van de verplichting stelt iedere geestelijke in staat volgens zijn eigen geweten te bepalen of een celibataire levenswijze wel of niet bij het ambt hoort. Pater S. was niet ongehuwd uit overtuiging, maar omdat het moest. Met hem waren en zijn er natuurlijk velen.
In ieder geval zal afschaffing van de verplichting de toestroom van personen met een andere geaardheid verminderen, waardoor de geestelijkheid meer op een "gewone" gemeenschap gaat lijken.

Moet dit van de Katholieke

20 maart, 2010 - 11:48

Moet dit van de Katholieke Kerk nu elke dag in de media verkondigd worden? Het wordt mij wat teveel van het goede ondanks de gruwelijkheden uiteraard die zich er hebben afgespeeld.

Wel geeft de media het idee zo langzamerhand dat er geen Katholiek meer deugt en dat weer van NCRV Netwerk, die zich qua politiek ook al zo anti CDA geluid tentoon spreidt.

Nogmaals, verschrikkelijk erg is het allemaal, maar ga nu geen hetze voeren tegen elke Katholiek of de hele Katholieke kerk in een kwaad daglicht stellen. Ik vraag me ook langzamerhand af of er ook niet anderen mee op af komen die helemaal niks mee hebben gemaakt, maar op geldelijk gewin uit zijn. Hoe is het allemaal bewijsbaar?

Blijf zuiver NCRV met jullie Netwerk en ook al is dat een andere rubriek, ik roep jullie op als een Christelijke omroep geen anti Christen Democratie geluid te voeren, zoals deze week een Job Cohen reclamespot gewoon bij Netwerk.

re: meneer schaap

21 maart, 2010 - 19:04

Beste meneer Schaap,
Dit moet inderdaad elke dag over de katholieke kerk gemeld worden!
Elke dag opnieuw, net zo lang tot dat er een goede discussie op gang komt over religie, vertrouwen en macht. Het gaat hier namelijk niet alleen om seksueel misbruikt, wat op zichzelf al vreselijk is, maar over continue machtsmisbruik van de kerk. Gruweldaden verrichten in de naam van een God (maakt niet uit welke!) is een verschijnsel wat al zo lang voorkomt als dat religie bestaat. Nu is het de tijd om de arrogantie en het misbruik van de kerk tot een halt te brengen. Tijd om kritisch te kijken naar religie, naar de kerk en naar de schade die religie overal ter wereld heeft gebracht. Tijd om in te zien dat de kerk mensen misbruikt en gebruikt heeft. Onschuldige kinderen, die een kans op een normaal leven hebben gemist.
Ik vind het typerend dat u, net als de kerk en haar 'dienaren', probeert deze gruwelen te negeren en in de doofpot te stoppen. Dom, arrogant en naief, dat vind ik het.
S. Borgers 21 jaar

misbruik

20 maart, 2010 - 01:59

Waarom blijft deze pater anoniem? Het zou voor veel oud-leerlingen en oud- salesianen een opluchting zijn als de daders met naam genoemd worden, want dan is ook bekend wie het NIET waren. Waarom wordt hier zo lang mee gewacht, 't is toch al lang bekend? Wat zit hier achter? De doofpot?*

Instituut Kerken in het Algemeen

19 maart, 2010 - 21:58

Allereerst ben ik het volledig met Mark447 eens want ook ik ben ongehuwd en zonder kinderen maar ik heb héél leuke dingen met mijn neefjes en nichtjes gedaan alsof het mijn eigen kinderen waren/zijn.
Mijn vertrouwen in het INSTITUUT KERK in het algemeen, dus niet alleen Katholiek maar ook Gereformeerd of Protestant etc., ben ik VOLLEDIG VERLOREN en het zal NOOIT MEER TERUGKEREN!!! Niet alleen kindermisbruik maar op vele andere gebieden waren/zijn het allemaal machtswellustelingen uit naam of onder het mom van God.
Tot slot gaat kindermisbruik er zelfs bij de grootste misdadigers niet in en pedofielen komen bijv. met een andere identiteit in de gevangenis als ze uiteindelijk veroordeeld zijn.

De daad heb ik bij het woord gevoegd door me afgelopen week te laten uitschrijven uit het kerkregister. Al jaren willen doen maar dit was de absolute druppel die de emmer deed overlopen.

« eerste‹ vorige12volgende ›laatste »